Fényes kardunkat hüvelyébe addig vissza nem dughatjuk, amíg meg nem verekszünk velük Erdélyért életre-halálra."
(Korabeli újságcikk.)
1916-ban a Román Királyság hátbatámadta az Osztrák-Magyar Monarchiát, amelynek korábban szövetségese volt. A kortársak "árulás"-nak minősítették ezt a lépést - teljes joggal. Az osztrák-magyar csapatok addigra már több fronton harcoltak, ezért Erdélyben nem állomásozott számottevő haderő, az országrész katonai szempontból gyakorlatilag teljesen védtelen volt. Ennek ellenére sikerült feltartóztatni a román előrenyomulást, majd az erősítések megérkezése után a védekezés ellentámadásba ment át, és december 6-án már a román főváros, Bukarest is elesett. Idézzük fel képekben a magyar hadtörténet eme dicsőséges pillanatait!
A román hadsereg katasztrofális vereséget szenvedett és szinte teljesen megsemmisült, az ország pedig a központi hatalmak megszállása alá került. Ennek ellenére az 1918-ban megkötött bukaresti békében Romániának csak összesen 3500 négyzetkilométernyi területet kellett átadnia Magyarország részére, 23.000 lakossal (jobbára csak határkiigazításról volt szó a Kárpátok néptelen vidékein). Ezzel szemben a trianoni "békeszerződésben", ahol tehát a vesztes ország lépett fel győztesként a legyőzője felett, Románia 103.000 négyzetkilométer területet és 5.237.000 lakost szakított el Magyarországtól. Az íróasztal mellett sikerült elérniük azt, amit harcban soha: legyőzték Magyarországot!
Herczeg Ferenc: Békeszerzés
Az amerikai elnökről (Wilson) azt is feljegyzi, hogy az új olasz határ megállapításánál a Brennert Brunnernek nevezte, Fiuménél pedig a Susákot Asáhnak...
Mikor pedig Törökország határainak megváltoztatására került sor, akkor Lloyd George-dzsal megtörtént a "mulatságos" eset, hogy az előtte fekvő hegyrajzi térképet néprajzi térképnek nézte. A zöldszínű foltokról azt hitte, hogy azok a görög, a barnákról pedig, hogy török többségű területek, és ebből szigorúan le is akarta vonni a következtetéseket. A rikító ellentét, mely a történelmi aktus megrázó tragikuma és a résztvevők nyegle közömbössége között van, már szinte gyanúba keveri Harold Nicolson igazságszeretetét. Pedig ő igazat mond!
Gyorsan végeznek Erdéllyel és a Felvidékkel, azután következik Jugoszlávia, azután következik tea mandulatortával...
Te ma elviselhetetlen terhek alatt görnyedsz, az életed merő lemondás és szenvedés, az éjszakáidba belesír idegen rabságba jutott millió testvéred kínszenvedése, a szívedet megdermeszti a tudat, hogy elveszted hazádat-és mindez nem a haragos egek büntetése, hanem azért van, mert Mr. Balfour álmos volt, Pinchon úr unta a statisztikát, Lansing torzképeket rajzolt és nem ért rá odafigyelni, a jó humorú Lloyd George nem tudott térképet olvasni, az amerikai elnök pedig üresfejű pozőr volt. Benesék olyan etnográfiai dajkamesét tudtak elhitetni ezzel a társasággal, amilyeneket akartak...
Lehetett-e ilyen démoni kontárok munkájának más eredménye, mint a trianoni szörnyszülött?
Forrás: www.gportal.hu/horthy KANonim
Európa puskaporos hordója 1927.augusztus 30.Daily Mail.Lord Rothermere írása
Súlyos igazságtalanságok, amelyek háborút okozhatnak
A háború alatt az volt a szövetségesek legfóob törekvése, hogy ha eljön a béke, az tartós legyen. Bármi volt is várható a győzelemtó1, a Szövetséges országok népei biztosak akartak lenni abban, hogy ne legyen többé olyan Elzász-Lotaringia, amely a háborús vágyakat elevenen tartja.Ez volt a békekonferencia deklarált célja, amikor 1919-ben Összeült Párizsban, hogy a népek önrendelkezése alapján újra formálja Európa térképét. De ahogyan a munka haladt előre, ez az elv mindjobban
eltűnt. Az eredmény az lett, hogy Közép-Európa ma telve van az új összeütközések gyújtóanyagával. Ennek fő oka a magyar nép felosztása a szomszédai között a trianoni béke alapján, amelyet 1920 júniusában rákényszerítettek Magyarországra. Ez a szerződés a magyar lakossággal összefüggő zárt tömbben élő 600 ezer magyart juttatott Romániába (abból az 1 millió 750 ezerból, melynek többi része a románokkal földrajzilag keverten él), 1 milliót Csehszlovákiába és 400 ezret Jugoszláviába.
Sötét üzelmek
A Németországgal kötött békeszerződés során az önrendelkezési elvet olyan körültekintően alkalmazták, hogy Schleswig tartományban még népszavazást is tartottak annak a határnak a felülvizsgálatára, amelyet a poroszok 1864-ben kényszerítettek a dánokra. De a versaillesi szerződés (a német békeszerződés - B. G.) aláírása után a vezető szövetséges államférfiak felhagytak ilyen irányú erőfeszítéseikkel. A legfóob ellenséggel való szerződés munkája kimerítette ó'ket, személyes részvételük a továbbiakban erőtlenné vált. Saját országuk sürgető ügyei követelték a figyelmüket. A Németország kisebb szövetségeseivel megkötendő béke megfogalmazása másodlagos ügynek tűnt a számukra, amelyet nyugodtan delegációjuk alárendelt tagjaira bízhattak.
Hasonló okból a világnak a béketárgyalások iránti érdeklődése is elpárolgott, és a nyilvánosság reflektorfénye, amely addig a konferenciát kísérte, elhalványult. Valójában a tartós európai béke megteremtésében csak a munka felét végezték el. De az elmaradt munka jelentőségét elfedték az elért eredmények, és a még hátralévőszerződések megfogalmazására már zárt ajtók mögött, általános közömbösség közepette, több hónappal késóob Párizs különböző elővárosaiban került sor.
Ez a figyelemre nem méltatott eljárás nagyon megfelelt azon kis nemzetek intrikáin ak, amelyek a szövetségesekhez csatlakoztak, és amelyek tekintélyes hasznot akartak húzni az ilyen sötét módon ki alakított megállapodásokból. Ezeknek az éhes nemzetiségeknek a képviselői azonnal nagy számban érkeztek Párizsba, ahol a szövetséges nemzetek néhány doktriner publicistája segítségével minden követ megmozgattak azért, hogy a saját kis államukra vonatkozó békeszerződés a lehető legjobban megfeleljen közösségi és személyes érdekeiknek. Igy történt, hogy súlyos visszaélések, amelyek az előre látható háború magvait tartalmazták, belekerültek a közép-európai békeszerződésekbe.
Figyelmen kívül hagyott alapelvek
Ezeket a visszaéléseket az önrendelkezési jog nevében követték el.
Ha ezt az elvet következetesen figyelembe vették volna, panaszra semmi ok nem lenne. De Csehszlovákia létrehozása mesterségesen történt, figyelmen kívül hagyva azt a nemzetiségi elvet, amelyet elvileg szolgálni akartak. Sohasem létezett korábban csehszlovák állam Ivagy nép, habár a középkorban létezett egy cseh királyság, amelynek
függetlensége azonban 1620-ban véget ért, és amelynek utolsó királynője egy brit hercegnő, 1. Jakab lánya, Erzsébet volt. Ennek az állam nak a határai azonban semmiféle hasonlóságot nem mutatnak a háború után kreált Csehszlovákiáéval. A csehek és a szlovákok uniója csupán annak a háború idején, az USA-beli Pittsburghban rendezett találkozónak lett az eredménye, amely találkozón a szlovákok annak az ígéretnek a fejében, hogya jövóbeli Csehszlovákiában autonómiát kapnak, támogatni vállalták a csehek igényeit a várható békekonferencián. Ennek a megállapodás nak a feltételeit azonban, hasonlóan az utóbb létrejött trianoni szerződéshez, a cseh kormány nem tartotta be, aminek következtében keserű kölcsönös vádaskodások napirenden vannak az új köztársaság két vezető nemzete között.
Hogy ennek a hibrid államnak területet alkossanak, a párizsi békedelegátusok arra kényszerültek, hogy meghirdetett alapelveikkel szöges ellentétben álló fortélyokhoz folyamodjanak. Nem csupán 3 millió osztrák-németet kebeleztek be ebbe az államba, de déli határait is úgy kiterjesztették, hogy 1 millió, a csehekétó1 teljesen eltérő nyelvű és etnikumú magyar zárt tömbjét is bekebelezhessék. Ezek az emberek és a magyar delegáció hevesen tiltakozott a döntés ellen a békekonferencián, de hiába. Mindennek jogtalanságát a szövetségesek elismerték egy Millerand francia miniszterelnök által aláírt kíséró1e
vél formájában, amely azt az ígéretet tartalmazta, hogya megállapított határok szükség esetén módosíthatók.
Visszaélés a jószerencsével
Amint a csehek ellenőrzésük alá kapták a nekik juttatott magyarl akosságot, azonnal megkezdték olyan mértékű elnyomásukat, amely mellett Elzász-Lotaringia egykori németesítése is elhalványul. A cseh kormánya magyar kisebbséggel szemben azt a politikát alakította ki
hogy megfosztassanak tulajdonuktól, és ez mind a mai napig folytatódik. Az elvett javakért fizetett kártérítés olyan jelentéktelen, hogy ez nyugodtan elkobzásnak tekinthető. A tulajdontól való megfosztásról soha nem tettek közzé pénzügyi elszámolást, és nem jártak eredménynyel a cseh kormánynak címzett tiltakozások sem. Ha csak a fele igaz azoknak a földbirtokokkal kapcsolatos történeteknek, amelyeket hallani, a cseh kormány felelős azért, mert tűri a legszörnyűbb csalásokat, melyek Európa közéletében valaha is előfordultak.
Semmiféle következménnyel nem jártak annak a tizenkét magyar képviselőnek a javaslatai, akiket a fenyegetések ellenére a cseh parlamentbe választottak, és a jogtalanságok Európában sehol másutt sem részesültek figyelemben. Csak most, hogy a nagyhatalmak saját problémái némileg könnyebbekké váltak, kezdik megérteni, hogy Csehszlovákia és Románia visszaél a trianoni szerződéssel. Kapzsiságával és elnyomás ával ez a két ország két új Elzász-Lotaringiát hozott létre, amelyek nem mások, mint gennyes sebek Európa szívében.
Ez a magatartás különösen Csehszlovákia esetében visszataszító, hiszen ez az ország a szerencse fia. Egy maroknyi, a szövetségesekhez átálló cseh "légionáriust" leszámítva a csehek az utolsó óráig Ausztria oldalán harcoltak. A szerencse különös kedvezése volt, hogy Csehszlovákiának a végén a diadalmas győző szerepe jutott, miközben Magyarország védtelen áldozattá vált.
Csehszlovákia függetlenségét valójában Nagy Britanniának, Franciaor szágnak, Olaszországnak
és az Egyesült Államoknak köszönheti, és ha saját érdekeit akarja érvényesíteni, vigyáznia kell, hogy el ne veszítse a nagyhatalmak népeinek jóakaratát.
A háború utáni köztársaság helyzete minden tekintetben bizonytalan. A belső ügyeket illetően a különféle nemzetiségek - csehek, szlovákok, németek, magyarok, morvák, lengyelek és rutének - között olyan mélyek az ellentétek, hogy az ország gyors széthullása reális lehetőség. Ily módon ez az állam Európa puskaporos hordója. A közkézen forgó beszámolókból az világlik ki, hogy Csehszlovákiában bármelyik pillanatban bármi lehetséges. Egy váratlan felkelés mint független államot letörölheti Európa térképéről. Egy dolog biztos: Csehszlovákia nem folytathatja állampolgárai elnyomásának politikáját, akár magyarok, akár osztrák-németek, akármás nemzetiség tagjai. Ha folytatja, szembekerül a világ közvéleményévei, és ez olyan kockázat, amelyet egyetlen modern állam sem vállalhat. Csehszlovákia kormányának hamarosan fontos döntést kell hoznia: továbbra is folytatni akarja a trianoni szerződés megsértését, vagy pedig követi a józan ész szavát, és így fordul Magyarországhoz: »nem akarunk akarata ellenére határainkon belül tartani zárt tömbben élő magyar népességet, és egyetértünk egy a határok revíziójára vonatkozó népszavazással«? Ha egy ilyen javaslat megszületik, javasolni fogom, hogy Magyarország térítse meg mindazokat a költségeket, amelyeket Csehszlovákia a trianoni szerződés aláírása óta a kérdéses területekre fordított, és térítse meg a cseh köztisztviselők állásának elvesztése miatti kiesést, de ugyanígy kártérítés illesse meg azokat a magyarokat, akiknek tulajdonát jogtalanul elvették.
Kockázatok, melyeket a csehek okoznak
A független Csehszlovákia ideáját a nyugati nemzetek először a Daily Mailból és társlapjaiból ismerték meg, és én nagyon is kételtelkedem abban, hogy ezen nyilvánosság nélkül Csehszlovákia, ahogy ma ismerjük, egyáltalán létezne. Masaryk úr, Csehszlovákia elnöke a háború alatt ezen lapok nagyra becsült publicistája volt. Meg vagyok győződve róla, hogy Masaryk elnök maga nincs megelégedve országa magyar kisebbségének helyzetével, hiszen a Fortnightly Review ehavi számában olvasható, miszerint legújabb, »Új Európa« című tanulmányában előre vetíti Csehszlovákia jelen határainak revízióját. Legjobb szó szerint idéznem. Ezt írja: »A háború viharai után megállapított nemzeti határok némely esetekben bizonyára átmenetinek tekintendó'k. Mihelyt a népek lenyugszanak és elfogadják az önrendelkezés elvét, a nemzetiségi határok kiigazítása és a kisebbségek ügye izgalom nélkül rendeződik majd, az összes idevonatkozó kérdés komoly mérlegeléséve1.« Azok között voltam, akik örömmel fogadták a független Csehszlovákia felállítását, és sajnálnám, ha azt kellene látnom, hogy ez az ország rácáfol a szövetséges hatalmak bizalmára. Mint minden gondolkodó ember, jól látom, hogy folyamatos veszélyt jelent Európa békéjére, ha Csehszlovákia továbbra is politikai puskaporos hordó marad. Két évvel ezelőtt már terveztem, hogy ráirányítom a figyelmet a jelenlegi helyzet veszélyeire, de aztán úgy döntöttem, hogy várok, amíg a trianoni szerződés hét teljes évig kifejti hatását, így ha bármilyen korrekció szükségessé válik, arra nyugodt körülmények között kerülhet sor. Remélem, hogy Csehszlovákia megérti, mennyire az ő érdekeiben áll mindaz, amit javasoltam. Fejlődése nagymértékben külfcildi pénzügyi segítségtó1 függ. Bármelyik nemzetközi bankár el tudja mondani a cseheknek, belső és külső politikai helyzetük mennyire rontja a helyzetüket a világ pénzpiacán. Olyan emberként, akinek vannak fogalmai a befektetésekró1, a jól informált közönség számára nem tudok elképzelni kevésbé vonzó befektetést, mint a csehszlovák és román állampapírok. Mindkét országnak olyan kockázatos a helyzete, hogy csak a spekuláns tőke mutathat érdeklődést, nagyobb kamat mellett, mint amit most fizetnek. Londoni és New York-i bankházaknak, amelyek az ilyen állampapírokat forgatják, kétségkívül fel kell hívniuk ügyfeleik figyelmét arra, milyen kockázatos a befektetés egy olyan országban, amely megpróbál magába olvasztani erős, etnikailag, nyelvében és gyakran vallásában is eltérő kisebbségeket. Előre látom, hogy a nem is távoli jövóben, ha az említett államok egyike sem tesz lépéseket azon belső és külső veszélyek csökkentésére, melyekért szinte teljesen ők a felelősek, állampapírjaik nem érnek majd többet, mint manapság az orosz értékpapírok.
Korrekt eljárást Magyarországnak
Amit a magyaroknak kérek, az nem egyéb, mint az elemi igazság. A háború előtti határokhoz való visszatérés gondolata szóba sem jöhet. Magyarországnak meg kell fizetnie a vereség árát. De ez nem ok arra, hogy olyan igazságtalanságokat kényszerítsenek rá, amelyek megszüntetése a háború egyik célja volt. Magyarországnak teljesen jogos és ésszerű igénye, hogy visszaszerezze a túlnyomóan magyarok lakta területeket, amelyek a trianoni szerződés következtében kerültek határai túloldalára, és amelyeket elválasztanak tőlük minden eszközzel, amelyet csak rosszindulatú szomszédai kitalálni képesek.
A dolgoknak ez az állása szégyen a régi és kiváló népre, amelynek nagyszerű történelme több mint ezer évre tekint vissza. Ez a helyzet merőben rossz és nem maradhat így. Eljött az ideje békésen és hatékonyan rendezni a dolgot.. Ha továbbra is zárva tartjuk a szemünket ezen szörnyűség előtt, az elevenen tartja a gyűlöletesség és ellenségeskedés szellemét Közép-Európában,amelynek pusztító háború lehet az eredménye. Annyira vakok vagyunk,hogy hagyjuk újabb szörnyű konfliktus elemeit ellenőrizetlenül felhalmozódni? Britanniának ,Franciaországnak és Olaszországnak,amelyek mint a Népszövetség tagjai elsősorban felelősek a jelen helyzetért, az a feladata, hogy lépéseket tegyenek abba az irányba, hogy Magyarország megkapja, amit megérdemeL Nagylelkűségük nem fog csalódást okozni. Olyan néppel lesz dolguk, amely habár kicsi, de karakterét és tradícióit tekintve nincs különb nála. Megismétlem, hogy Magyarország Britannia, Franciaország és Olaszország természetes szövetségese Közép-Európában. Még a háború alatt is természetes jóakaratát mutatta Britannia és az Egyesült Államok irányába, amikor nem volt hajlandó internálni a brit és Egyesült Allamok-beli állampolgárokat, és megengedte nekik, hogy szabadon folytassák szokásos elfoglaltságukat. Magyarország alig volt több, mint »technikai« ellensége ennek a két országnak, és lojális és megbízható barátja lesz bármely nemzetnek, amely az ínség és vész idején segítő kezét nyújtja felé.
A fenti cikk az Észak-Amerikai Újság Szövetség révén a mai napon eljut az USA és Kanada 70 vezető napilapjához.