Hírek : Mi eladtuk az oroszoknak, a csehek nem fogják |
Mi eladtuk az oroszoknak, a csehek nem fogják
2009.04.26. 08:46
2009.04.26. Kitekintő - A válság miatt a csehek megválnak nemzeti légitársaságuk 92%-os tulajdonjogától. Hogy cseh vagy francia lesz a befutó, az még kétséges, ám annyi bizonyos, hogy ők az Aeroflotból, azaz az orosz légitársaságból nem kérnek. Ezzel szemben Magyarország már meg is kötötte velük az üzletet.
A cseh légitársaság, a České Aerolinie 91,5%-os állami részére kiírt pályázat első fordulóján rögtön hoppon maradt az orosz Aeroflot leányvállalata, a Darofan, holott a cseh lapok már a legesélyesebb jelentkezőként emlegették – annak ellenére, hogy többen kritizálták a kulcsfontosságú iparág orosz kézre jutását. Valery Okulov, az orosz nemzeti légitársaság vezérigazgatója január végén jelentette be hivatalosan, hogy „előnyös ajánlatot” fognak tenni, továbbá egy interjúban kifejtette, hogyan fejlesztenék tovább a kisméretű, 51 repülőgéppel rendelkező cseh társaságot. A prágai Ruľyně így egyfajta tranzit-repülőtérré vált volna az orosz gépek számára.
Miroslav Kalousek cseh pénzügyminiszter azonban a héten keresztülhúzta az orosz légitársaság.
számításait, ugyanis bejelentette, hogy az Aeroflot kiesett a versenyből, és csak az Air France-KLM és a cseh Unimex-Travel Service jutott a második fordulóba. A lépést a cseh politikus nem indokolta meg, bár minisztériumi dokumentumokból kiderült, hogy az első körben főként a „geopolitikai kockázatot” mérlegelték. Frantiąek Bublan, a cseh biztonsági tanács elnöke múlt héten azt nyilatkozta, hogy a négy jelentkező közül az oroszok lennének biztonságpolitikai szempontból a legrosszabb választás. Az Aeroflot az aggodalmakat megalapozatlannak nevezte, de a döntést tudomásul vették.
A pályázatot január 19-én hirdette ki a cseh kormány, de a lépést a szociáldemokrata ellenzék élesen bírálta és követelte annak leállítását, ugyanis véleményük szerint a válság idején nem tanácsos megszabadulni az állami kézen lévő légitársaságtól. A kormánykoalíció bukása ellenére a projekt folytatódik, és szeptember végére kiderülhet, hogy francia vagy cseh vállalat lesz a befutó. A becslések szerint 3-5 milliárd koronát zsebelhet be a cseh kormány az üzletért. Moszkva Csehországban ugyan nem járt szerencsével, ám Magyarországon igen: Veres János pénzügyminiszter január végén jelentette be, hogy a Malév az orosz Vnyesekonombank tulajdona lesz, míg az üzemeltetés joga az Aerofloté.
|