Hírek : Szégyen: románul reklámoznak Erdélyben egyes belső-magyarországi cégek |
Szégyen: románul reklámoznak Erdélyben egyes belső-magyarországi cégek
2009.04.17. 13:37
Egyre gyakrabban tűnnek fel Nagyvárad utcáin, valamint a helyi sajtóban debreceni cégek reklámjai, kerülnek a bihari megyeszékhely lakásainak postaládáiba határon túli vállalkozások termékeit, szolgáltatásait csak román nyelven népszerűsítő szórólapok, katalógusok. A tavaly novemberben megnyílt Fórum Debrecen bevásárlóközpont óriásplakátokon, a Transilvania rádióban és a Jurnal Bihorean című napilapban hirdet Nagyváradon.
Hétvégeken a bevásárlóközpont parkolójában található gépkocsik 8–11 százaléka román rendszámú. „Ezzel a számmal már elégedettek vagyunk, de azért természetesen növelni szeretnénk a romániai vásárlók arányát” – nyilatkozta Háner Klaudia centermenedzser. Ennek érdekében a nagyobb vásárlási akciók idején napi egy ingyenes autóbuszjárattal szállítják az érdeklődőket a Fórum Debrecenbe. Legutóbb húsvét előtt működött ez a szolgáltatás, legközelebb pedig karácsony tájékán fog.
A centermenedzser elmondása szerint a cégnek vannak üzletközpontjai Pécsett és Győrött is, melyeket Horvátországban és Szlovákiában reklámoznak, szintén kizárólag az illető ország hivatalos nyelvén. „Sokat gondolkodtunk azon, hogyan lehet legcélravezetőbb a reklámozás, s ez vált be leginkább. A romániai magyarok tudnak románul, a románoknak pedig nem biztos, hogy tetszene, ha magyarul hirdetnénk” – magyarázza a Háner Klaudia, miért ódzkodnak a magyar nyelven való reklámozástól.
Szintén aktív reklámkampányt folytat a debreceni Aquaticum Gyógy- és Fürdőközpont, amelynek azonban kizárólag román nyelvű plakátjai köszönnek vissza a reklámpannókról, épülethomlokzatokról, villamosokról egyaránt. A reklámhadjáratnak azonban meg is van az eredménye, hiszen tavaly mintegy 20 ezer romániai vendége volt az Aquaticum Mediterrán Élményfürdőnek, ami arányaiban az összes vendég 15 százalékát teszi ki.
Az Aquaticum Debrecen Termál és Wellness Hotelben szintén jelentősen megnőtt az erdélyi ügyfelek száma, tudtuk meg Kovács Zsuzsától, a Debreceni Gyógyfürdő Kft. marketingvezetőjétől. A cég mostanáig Nagyváradon és Szatmárnémetiben óriásmolinók és villamosokon elhelyezett reklámok, valamint az egész országban terjesztett magazinokban feladott hirdetések által népszerűsítette a fürdőt és a szállodát.
Idén a reklámkampányt ki akarják terjeszteni más erdélyi városokra, köztük Kolozsvárra és Temesvárra is. „Igyekszünk mind a magyar, mind a román ajkú vendégeket megcélozni” – nyilatkozta Kovács Zsuzsa. Mint mondta, próbálnak nyitni a magyar nyelvű sajtó felé is. Egyelőre azonban mindössze annyi történt, hogy több erdélyi napilap munkatársát is meghívták egy rövid tartózkodásra, hogy megismerhessék szolgáltatásaikat.
A marketingvezető elmondása szerint a Romániából érkező vendégek túlnyomó többsége román nemzetiségű, ezért a szálloda prospektusainak és árlistáinak, valamint az étterem étlapjának már van román nyelvű változata is. A cég idén tervezi a fürdőközpont irányító feliratainak román nyelvű megjelenítését, valamint románul beszélő kollégák alkalmazását is.
(Krónika)
|