Hírek : Kivégezték az 56-os villamost |
Kivégezték az 56-os villamost
2008.12.20. 19:50
2008.12.20. Gondola (Ny. J.) - Idősebbek tudják, milyen görbe szemmel néztek a forradalom leverése után a nyugalmas budai környéken járó 56-osokra a rossz lelkiismeretű győztesek, másfelől viszont sikk volt arról beszélgetni, hogy a hétvégén az "56-ossal" ment ki a család a zöldbe. - Na, ennek mostantól vége.
Ma napközben több ezer ember szembesült döbbenten azzal, hogy eltűnt a főváros egyik jellegzetes járatszámú villamosa, az 56-os. Egy évszázad ment csöndben a semmibe... Csöndben, mert a BKV nem erőltette meg magát, hogy előre tájékoztassa az utasokat.
A járatszámoknak is megvan a maguk legendája. A budapesti flaszteren - "ott, ahol a 6-os megáll" - elképzelhetetlen, hogy megszűnjön ez a járatszám.
Az 1945 utáni elnyomás egyik legnehezebb időszakában, 1957 tájt az 56-os több volt, mint egy villamos, illetve autóbusz. Az emberek különös hangsúllyal tudták kiejteni a nevét; mindenki érezte, többről van szó, mint holmi utazásról.
Tudták ezt a Kádár-pribékek is, és utálták is rendesen. A Déry-novellákból készült filmremekben, a Szerelemben sem véletlenül utazik 56-ossal haza a szabaduló főhős, Darvas Iván örökre emlékezetes megformálásában.
Az 56-ost, mármint a járatszámot azonban nem merték likvidálni a Kádár-korban sem.
Idővel pedig az útvonal is változott, mármint a buszé. A Lánchíd 1972/73-as felújítása után nem járt be többé a pesti hídfőhöz, az Eötvös-szobor mellé. Beérte azzal, hogy a Moszkva térig szállította a hűvösvölgyieket. De a száma maradt.
A BKV azonban idén kivégezte mindkét 56-ost.
Ősszel megszűnt a busz (némileg módosított útvonallal 256-ossá avanzsált), és a mai nappal eltörölték az 56-os villamost is.
Vajon ha most föltámadna valaki, aki 1944 előttről ismerte Budapestet, mit szólna ehhez? Módszeresen fölszámolnak mindent, amitől gyökérzete van ennek a városnak, s cserébe kapjuk az afrikai koszt.
A Moszkva tér anno... Most már a pár éve újjáépített hurokvágány is fölösleges
|