Hírek : A románoké lesz a térség legerősebb légiereje néhány éven belül |
A románoké lesz a térség legerősebb légiereje néhány éven belül
2008.04.16. 18:42
2008.04.16. kuruc.info nyomán - Az előzetes tervek szerint 2008 és 2012 között Románia 48 db. új vadászgépet fog beszerezni. A váltó típusok közül a Rafale, a JAS-39 Gripen és az Eurofighter Typhoon is nagy eséllyel pályázik. Az amerikaiak viszont nemrégiben azzal az ötlettel hozakodtak elő, hogy átmenetileg használt F-16-osokat bocsátanának a Román Légierő rendelkezésére, majd 2018-tól már a legújabb generációt képviselő F-35 Lightning II gépeket adnának át Dél-keleti szomszédunk részére. Ha ez a terv megvalósul, a térség egyik legerősebb légiereje a romámoké lesz.
A Román Légierő napjainkban
A Román Légierő (RoAF) személyi állománya 2007-ben összesen 13250 főt számlált. Repülő eszközeiket jelenleg öt aktív légi támaszponton vonták össze. A 71. bázison, Campia Turzii-ban; valamint a 86. bázison, Fetesti-ben; és a 95. bázison, Bakóban most már csak a MiG-21 LancerR és IAR-330L típusok vannak szolgálatban. A 90. szállító bázison, Bukarest-Otopeni-ben: C-130 Hercules, illetve An-26, An-30, és IAR-330L típusok üzemelnek. Ezen kívül az „Aurel Vlaicu” repülőiskolában, Boboc-ban pedig: Jak-52, An-2, IAR-99, L-39ZA, és IAR-316B Alouette III gépek állnak rendelkezésre.
Románia az „Objective Force 2007” program keretében drasztikus átalakítási folyamatba kezdett. Ennek következtében megtartották a modernizált MiG-21-es, továbbá az IAR-330-as, valamint a C-130-as Hercules típusokat. (A még 1989 decemberében rendszeresített MiG-29-esek maradékát viszont már 2003-ban kivonták a szolgálatból.)
Helikopterek
Az Aérospatiale SA330 Puma román licenc-változata, az IAR-330 Puma harci helikopter, amelyből összesen 23 darab áll a légierő szolgálatában. Az eredetileg 24 db-os állományból, ezidáig csupán egyetlen példány került veszteséglistára. E forgószárnyas, 2007. november 7-én Pitesti közelében, Ungheni-ben zuhant le, és 3 halálos áldozatot követelt. A Pumákat egyébként a hazai és az izraeli Elbit Systems cég közösen modernizálta.
A Román Légierő helikopteres személyzeteit Boboc-ban képezik ki, ahol egy századnyi, összesen 16 db IAR-316 gyakorló helikopter található.
A románoknál a különféle szállítási feladatokat ugyancsak a hazai gyártású Puma helikopterekkel biztosítják, amelyekből összesen 60 db-ot üzemeltetnek. Ezzel nemcsak a saját ipart, hanem a javító-háttér kapacitást is életben tudják tartani. Mellesleg számos szakember munkahelyét biztosítják ezzel.
Repülőgépek
A Román Légierő impozáns számú, papíron összesen 110 db felújított MiG-21 LancerR vadászgéppel rendelkezik. Azonban az 1993-2002 között izraeli segítséggel modernizált masinák közül napjainkban már mindössze csak 48 példánya bevethető. Az utolsó példányok előre láthatólag 2012-ig maradnak még szolgálatban. Addig azonban még be kell fejezniük a típusváltást, amelyről egyelőre biztosat még nem lehet tudni. Az eddig kiszivárogtatott hírek szerint az újabb generációt képviselő vadászgépek közül a legvalószínűbb befutó a Dassault Rafale vagy akár a JAS-39 Gripen lehet. Mindkét cégcsoport jelenleg már elég erőteljes kampányt folytat ezen a téren. Rajtuk kívül azonban más érdekeltségek is feltűntek a láthatáron, legutóbb például olyan sajtóhíreket is lehetett hallani, hogy tender nélkül állapodtak meg az amerikaiakkal az F-16-osok megvásárlásáról.
A szállító kapacitás területén már történt némi előrelépés a modernizáció útján. A románok ugyanis az eredetileg Magyarországnak is felajánlott Lockheed C-130 Hercules gépeket – velünk ellentétben – rendszeresítették. Az öt darabos állományból: 4 db C-130B, illetve egy C-130H változatú. Időközben a B-szériás vasmadarakat H-verzióra alakították át, ám ezekből jelenleg még három példány repülőképes.
A flottát azonban tovább bővítik, mivel megrendelés alatt áll 7 db Alenia C-27J Spartan gép is, melyek legkésőbb várhatóan 2012-ig szolgálatba állnak majd. Erre ugyanis igencsak égető szükség van, hiszen már 2007-ben kivonták az utolsó 2 db Antonov An-24 Coke szállítógépet.
Ezen kívül még 4 db Antonov An-26–os tartozik az állományhoz, amelyekből 1 db-ot VIP, a többi 3 db-ot, pedig egyéb szállítási feladatokra használják. Ezek a gépek – felújítást követően – akár 2012-ig, vagy még tovább is rendszerben tarthatók maradnak. Szintén VIP-célokra használják az egyetlen Boeing 707 szállítógépet is.
A pilóták kiképzését és szinten tartását 16 db Jakovlev Jak-52 gyakorlógéppel, valamint 22 db hazai gyártású IAR-99-el biztosítják. Ez utóbbiakból 10 db IAR-99 Standard, 12 db, pedig IAR-99C Soim változatú. (2006 júliusáig volt csak szolgálatban a 4 db Aero L-39 Albatros gyakorlógépük.)
Az ejtőernyősök kiképzését egy századnyi, azaz 16 db An-2 Colt gyakorlógéppel biztosítják.
Végül meg kell említeni a 10 db RQ-7 Shadow-600 UAV-t is. E pilóta nélküli felderítőgépekből eredetileg 11 példányt rendszeresítettek, de 2000-ben Temesvárnál az egyik ilyen szerkezet lezuhant.
(Jetfly)
|