Hírek : Érdekes írás a legfőbb csonkaországi hazafias boltokról |
Érdekes írás a legfőbb csonkaországi hazafias boltokról
2008.02.15. 20:57
2008.02.15. Origo - Gombamódra szaporodnak a fel-fellángoló magyarságtudat megtámogatására szakosodott boltok. Vehetünk ezekben a szkíták által használt visszacsapó íjtól kezdve, ősmagyar kaftánon át a hungarista irodalom számos, hosszú ideig indexre tett, bizonyos körök számára már emiatt is hiteles kötetéig sok minden. Kik foglalkoznak ezzel, miért, és vajon milyen bevételük származik belőle?
Harcos és Turul - nemzeti divat
Kiss Csaba egy éve védette le a magyar Harcos, azaz Warrior márkát. Hosszú volt az út addig, először csak néhány pólót árult a barátainak - emlékezik vissza a balmazújvárosi vállalkozó. Munkája mellett mára sok pénze is van a pólókban, hiszen több szériát kellett legyártatnia, a növekedő kereslet miatt. Kizárólag a Warriorból nem tudna megélni, így egyelőre nem adja fel fővállalkozását. Márkavédjeggyel ellátott ruhái alapanyagát magyar tulajdonú varrodákból szerzi be, a pusztán grafikákkal ellátott, márkátlan pólók nyersanyagát viszont már nagykereskedőktől. A szükséges hímzéssel, filmnyomással ugyancsak magyar vállalkozókat bíz meg.
Kiss kifejezetten a radikálisabb hazafiak, azaz a magyar nacionalisták táborát célozza ruháival. Jellemző, hogy a jobbos tüntetők, sőt egyes vélemények szerint a rájuk vadászó titkosrendőrök is előszeretettel öltenek magukra ilyen felsőket, akciózásaik alkalmával. Elsősorban a felsőruházat keresett, annak jól látható szimbólumai miatt. Viselői különbözőségüket hangsúlyozzák, - akár multikulturális jelként is felfogható, rovásírással díszített kapucnis pulóverükben. Kiss jó kapcsolatban van a többi, hasonló érzelmű vállalkozással. A legtöbb nemzeti honlap ingyen reklámozza termékeit, kivéve a hírportálokat, bár az alacsony tarifák révén ott is érvényesül a baráti viszony. A pólógyáros elvei miatt üzleti kapcsolatot sem tart fenn másképp gondolkodókkal. Zárt üzletpolitikáját viszonteladói hálózata jellege is tükrözi. Kizárólag jobbos könyves-, ruhaüzleteknek, illetve zeneboltoknak szállít. Termékei nemzeti rock-koncerteken is fellelhetőek.
Csak a magyar
A radikálisok másik kedvenc brendje a webáruház mellett saját márkabolttal is rendelkező Turul. Szegedi Csanád, a Szkíta Hadúr kft. alapítója, a Jobbik Borsod-Abaúj-Zemplén megyei szervezője így fogalmazza meg Szabó Gábor, jobbikos pártigazgatóval közös vállalkozásának célját: "Termékeink megvásárlásával kizárólag olyan kárpát-medencei családi vállalkozásokat támogat, amelyek száz százalékig magyar tulajdonban vannak és kizárólag magyar embereket foglalkoztatnak. Célunk egy nemzetközileg is elismert magyar márka felépítése." Kínálatukban hímzett pólók, pulóverek, székely ingek mellett a Magyar Gárda nevével-logójával fémjelzett termékek is vannak, 399 forintot kóstáló hűtőmágnestől a közel hatezer forintos pulóverig.
Minden eladó
A bolt polcain ruházati termékek, sávos, vagy trikolor zászlók mellett nemzeti rock cd-k, könyvek, bőráruk, magyaros motívumokkal díszített, igényes kivitelű ékszerek sorakoznak, de van társasjáték is. Utóbbit a Magyarok Boltja internetes áruház adja ki, Őseink nyomában címmel, 5940 forintért. Az Activity és a Honfoglaló vegyüléke vevőit a várható közösségi élmény mellett történelmi és földrajzi ismeretekkel is kecsegteti. "Az Őseink nyomában társasjáték egy előre meghatározott, titkos katonai küldetés végrehajtásáról szól. A küzdelemnek a történelmi Magyarország 72 vármegyéje ad helyt."
A Szkíta kézműves bolt tulajdonosa, Budaházy Edda tíz éve jegyeztette be vállalkozását, azóta íjászmúltja révén a hangtalan fegyverek fő forgalmazójává nőtte ki magát. Boltjában most is az íjak fogynak leginkább. Hagyományőrzők veszik őket, némelyikük versenysportként is űzi a lovas íjászatot. Három és ötvenezer forint közti áron kapható íjak mellett kizárólag magyar ötvösök, bőrdíszművesek termékeit forgalmazzák, egyedüli kivétel a mongol kaftán. Az ezt készítő mongol mesterre személyes kapcsolatok révén akadtak rá. Műselyem és műbőr anyagú ruházatot már hétezerért kaphatunk, a valódi selyemből készült, állítólag őseink által is hordottat idéző modell ára pedig huszonkétezer forint.
Szájhagyomány a nyerő
Az üzletasszony megél a véget nem érő vásározással megalapozott vállalkozásból, de túlzásnak tartja, hogy dőlne a pénz két boltjába. "Óriási kultúrkincsen ülünk, főleg a kereszténység előtti magyarság gazdag motívumvilágára gondolok. Erre próbáljuk felhívni mindenki figyelmét, politikai irányultságtól függetlenül. A munkámat elsősorban hivatásnak tekintem. Jó olyanoknak eladni, akik értékelik a népművészetet". A baloldali kormány működése által kiváltott "összetartó erő" szerencsére kedvez a forgalomnak - vallja az üzletasszony. Korábban hirdetett a Demokratában, de mára rájött, hogy a legjobb reklám - népmeséhez hasonlóan - szájhagyomány útján terjed. Arról azért még nem tett le, hogy egyszer a Népszabadságban is megjelenjen.
Létezik Csepelen egy munkaruha-gyártó műhely, ami már hat éve árusít ősi magyar motívumokkal hímzett ruhákat is. Rovdik Zsófia, a Magor Art ügyvezetője kérdésünkre elmondta, az olasz import poláranyag és düftin kivételével alapanyagaik itthon készülnek. Hímzéseik gépi szövéssel születnek, akár teljesen egyedi igények szerint is. A bolt elsősorban a nyugatra szakadt magyarok közt népszerű, Parlament-Váci utca túrájuk során sokan meglátogatják a kis csepeli mintaboltot is. Békásmegyerről jóval nehezebben találnak el ide, mint Svájcból vagy Kanadából - jegyzi meg az ügyvezető asszony.
Könyvkiadás nemzeti alapon
|
|
Idős néni válogat a Szkítia egyik budapesti könyvesboltjában. Kérdésünkre készségesen meséli, hogy Wass Albert egyik regényére, az Elizára vadászik.
A vitatott életművet maga után hagyó erdélyi írót tájleírásai miatt szereti, és azért, mert számára hitelesen mutatja be az elszakított magyarság történelmi sorsát. Rövid számolgatás után még azt is elárulja, hogy eddig mintegy negyvenezret költött a román állam által távollétében háborús bűnösként elítélt és persze vagyonelkobzással sújtott erdélyi gróf könyveire.
Raklapban mért siker
Erdei Katalin, a Püski-Masszi könyvesház igazgatója szerint a tőkében szegény, jobboldali-nemzeti témájú könyveket megjelentető kiadók alacsony, legfeljebb néhány ezres kiadási példányszámukkal nem verekedhetnek ki elegendő teret és ismertséget maguknak a raklapokban gondolkodó nagy terjesztőknél. Ha át is veszik kiadványaikat, a hatalmas könyváruházakban azok szinte elvesznek. Erdei szerint ilyesmi csak kisebb, speciális kínálatú boltban adható el, ahol a vevő számára a vásárlás nem csak anyagi áldozatot, de lelki feltöltődést is jelent.
Még a stabil vevőkörnek köszönhető, állandó kereslet is csak vegetatív szinten képes fenntartani az ilyen kisvállalkozásokat, a fejlődés csak álom számukra.
Hiteles kiadó
A Püski-Masszi tulajdonosai, az emigrációból a rendszerváltás után hazatérő Püski Sándor, illetve a rendszerváltozás emblematikus folyóiratát, a Hitelt először kiadó Masszi Péter evidenciaként kezeli, hogy a tematikus könyvkiadásból nem lehet meggazdagodni, azt csak szenvedélyből űzött mellékvállalkozás lehet. Könyveiket hazai nyomdákban, magyar munkaerővel nyomják, bannereiket ingyen teszik ki a nemzeti honlapok. Massziék más kiadók könyveit is árulják, ha azok tartalma egybevág vásárlói körük kedvelt témáival, (Trianon, népi hagyományok, 1956, második világháború, stb.) és nem sérti elveiket. Persze nem minden jobboldali kiadó ilyen toleráns a más világnézeti platformon állókkal. A már bíróság előtt is előfordult Gede testvérekről például nehéz hasonlóan nyitott hozzáállást elképzelni.
Szimpátia kerület szerint
A Magyar Ház kiadó könyveit elsősorban a Szkítia könyvesboltok országos hálózata forgalmazza (nem keverendő össze a fentebb említett kézműves bolttal). A szkíták Budapesten öt saját üzletet visznek, sőt hamarosan megnyitják a hatodikat is. A Szkítia polcain minden nemzeti érzelmű kiadó könyve megtalálható, sőt hungarista irodalom is. A polcra kerülésnek konkrét feltételei nincsenek, persze a kapcsolati kör közös meggyőződés alapján formálódik. A budai oldalon jóval több könyv fogy, mint például a Belvárosban - jegyzi meg Bodnár József, a Magyar Ház vezetője, sejtetve, hogy a városrészek politikai szimpátiája komolyan befolyásolja forgalmukat.
|
Háromezres könyvárakat feltételezve vevőik tízezer forint körül költenek egy-egy vásárlás alkalmával. A Magyar Ház könyvei általában kétezres példányszámmal indulnak, néhány tízezres eladás már igen jó. "Sztárkönyvek" főleg őstörténeti, misztikus témákban születnek, leginkább a Da Vinci kód által kijelölt sémák szerint. Legjobb vevőik a radikális jobboldal politikai gyűléseinek tömegbázisából verbuválódnak. "Hajdani MIÉP-gyűléseken ötvenezer emberből negyvenezer vett a mozgó könyvesek kínálatából" - nosztalgiázik Bodnár. A mai "polgári jobboldal" gyűlésein alig tíz százalék vásárol valamit.
Magyar konyha
Hazai készítésű termékeket védjeggyel ellátni nem új keletű dolog, bizonyára sokan emlékeznek még a kiváló áruk fóruma mozgalomra. Ma négy-öt hasonló védjegy létezik. Azonban még a "Kiváló Magyar Élelmiszer" jelzés sem garantálja, hogy a termék teljes mértékben itthon készült, csupán azt, hogy itt került kereskedelmi forgalomba. Azoknak, akik kizárólag itthon készült árut akarnak vásárolni, egy erre szakosodott boltba, például a Magyar Áruk Boltjába kell ellátogatniuk. Temesvári Ágnes, tulajdonos tapasztalata szerint vevőkörük állandó, sok a nyugdíjas és a tudatos fiatal vásárló, akik kifejezetten magyar termékeket keresnek. Többnyire kisebb gyártók termékeit árulják. A tulajdonos szerint a magyar áruk védelmének nagyobb nyilvánosságot kellene kapnia.
Elsorvadó Magor
|
|
A Magyar Áruk Klubja Egyesület már 1997-ben útnak indította "Hajrá hazai!" elnevezésű programját, amely a hazai termékek és szolgáltatások gazdaságélénkítő hatására volt hívatott irányítani a köz figyelmét. Az idén tíz éves mozgalom már öt éve nem hallat magáról, politikai széthúzás áldozata lett. 2003-ban újabb mozgalom indult Usztics Mátyás színész vezetésével, Magor néven. Céljuk a magyar kisvállalkozások piachoz juttatása volt. A nem titkoltan politikailag is elkötelezett mozgalom mára ugyancsak kifulladt. A Magor eltűnt, pár terméke viszont fennmaradt. Ilyen a Magor Brandy és az Unicumra emlékeztető Magor Keserű. Temesvári sajnálattal közölte, hogy hamarosan a Keserű is eltűnik, mert az esszenciát kikísérletező úr többé nem kívánja a nevét adni hozzá.
A boltban hozzáférhető a Magyarok Bora, sőt, - kissé meglepő módon - sör is kapható ezen a néven. Az elnevezés okát egyik esetben sem indokolják meg. A bor száraz, vörös, Villányból, a sört Orgoványon főzik. Boruk már másfél éve kapható, a sör viszont új, igaz régóta üzemelő főzde gyártja. Láttunk az üzletben Szkíta fűszertárat. Ebben vasfű, sáfrányos szeklice, és lestyán kapott helyt, a napjainkban használatos fűszerek mellett.
Hevenyészett számításaink szerint országosan, évente legalább öt és félmilliárdforintra tehető a nemzeti érzelmek kiaknázásából megélő vállalkozások forgalma. Ebbe ugyanúgy beleszámít az országosan ismert politikusok által gründolt, komoly médiaháttérrel rendelkező bolthálózat, mint az egy-két ember számára megélhetést nyújtó, néha csak szinte hobbiból fenntartott kisvállalkozás.
|