Hírek : Székelyföldön nem tekinthető anyanyelvnek a román - Megkülönböztetett tananyagot és vizsgarendszert kérnek |
Székelyföldön nem tekinthető anyanyelvnek a román - Megkülönböztetett tananyagot és vizsgarendszert kérnek
2008.01.16. 15:50
2008.01.16. Gondola - A román nyelv nem anyanyelvként való tanítását kéri a kisebbségi oktatásban az RMDSZ Hargita megyei szervezete. Amennyiben a tanügyi törvénytervezet módosítására benyújtott javaslatot a miniszter még parlamenti vitára bocsájtás előtt nem fogadja el, a tanulók és szülők parlamenti jelenlétükkel kívánnak nyomatékot adni a kérésnek.
Az Udvarhely, Gyergyó és Csík széki szervezetek legutóbbi együttes ülésén a szakma jeles képviselői előtt került megvitatásra az új oktatási törvény tervezete. A tanácskozáson jelen volt dr. Balázs Lajos, a Sapientia EMTE docense, Lászlófy Pál, a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségének elnöke valamint Bondor István Hargita megyei főtanfelügyelő. Valamennyien szakmai érvekkel támasztották alá a kidolgozott beadványt.
"Sajátos program, és sajátos tanterv szerint kéne a román nyelvet tanítani. Érettségin, amikor a román diák románból - anyanyelvéből vizsgázik -, akkor a magyar is anyanyelvével kéne kezdje az érettségit" - fogalmazott Lászlófy Pál, az RMPSZ elnöke. A szakmai szervezet vezetője szerint az új tanügyi törvényben sok olyan rész van, ami csak formailag lett átírva, tartalmilag nem.
"A köztudatban az él, hogy a román nyelv oktatásának problémája csak a Székelyföld ügye, de ez nem így van" - fogalmazott dr. Balázs Lajos. A Sapientia egyetem tanára szerint fontos elérni, hogy a kisebbségek számára saját tananyag szerint legyen a román nyelv oktatása, ugyanakkor a vizsgáztatás is differenciálatlan történjen. Az egyetmi tanár elmondta, hogy tanszéke kidolgozta az alternatív tantervet is, a román nyelv, mint nem anyanyelv oktatására az V-VIII és IX-XII osztályok részére.
A Hargita Megyei Egyeztető Tanács ülésén elfogadták azt a dokumentumot, amely tartalmazza a tanügyi törvény kapcsán megfogalmazott észrevételeket, hangsúlyosan kiemelve a román nyelv nem anyanyelvként történő oktatására tett javaslatokat. Ugyanakkor Antal István és Asztalos Ferenc képviselők javaslatára abban is egyetértettek a térségek képviselői, hogy amennyiben a tanügyi törvénytervezet módosítására benyújtott javaslatot a miniszter még parlamenti vitára bocsájtás előtt nem fogadja el, úgy a várható vita időtartama alatt a tanulók és szülők segítségével és parlamenti jelenlétével kíván a Hargita megyei RMDSZ nyomatékot adni kérésének.
Gondola
|