Hírek : Autonómiák, azaz területi önkormányzatok (10. rész) Baszk parlament, baszk kormány Spanyolországban |
Autonómiák, azaz területi önkormányzatok (10. rész) Baszk parlament, baszk kormány Spanyolországban
2007.05.31. 14:34
2007.05.31. Erdélyi Napló - (a szerk. megjegyzése: a baszk zászló piros-fehér-zöld....) A cikkben a baszk parlament működéséről és törvényekről van szó.
Autonómiák, azaz területi önkormányzatok (10. rész)
Baszk parlament, baszk kormány Spanyolországban
Baszkföld önkormányzati törvényének második címe a helyi hatalom képviselőit és azok hatáskörét tárgyalja. A baszkföldi hatalmat a baszk parlament, a baszk kormány és ennek elnöke, baszk nyelven a lendakari gyakorolja. A parlament a helyi törvényhozó szerv, jóváhagyja Baszkföld költségvetését, ösztönzi és ellenőrzi a baszk kormány tevékenységét. A baszk parlament sérthetetlen. Képviselőit a történelmi területek jelöltjeiből arányosan, egyenlő számban, egyetemes, szabad, közvetlen és titkos szavazással négy évre választják. Megbízatásuk idején a képviselők az általuk leadott szavazatokért és kifejtett véleményükért mentelmi jogot élveznek. A négy év alatt Baszkföldön elkövetett bűntetteikért csak akkor tartóztathatók le, helyezhetők vád alá, tarthatók fogva és ítélhetők el, ha tetten érik őket. És kizárólag a baszkföldi Felső Törvényszék határozata alapján. Baszkföldön kívül elkövetett tetteikért a madridi Legfelső Törvényszék előtt felelnek. Tagjaiból a baszk parlament elnököt, elnökséget és állandó tanácsot választ. Működési szabályzatát a parlament maga dolgozza ki, jóváhagyásához tagjai kétharmados többsége szükséges. Rendes ülésszaka legkevesebb évi nyolc hónap. Törvényeit jóváhagyásuk után tizenöt napon belül a baszk miniszterelnök teszi közzé Baszkföld és az állam hivatalos közlönyében. A parlament jelöli ki azokat a szenátorokat, akik a madridi törvényhozásban az önkormányzati közösséget képviselik. A baszk kormány Baszkföld végrehajtó és legfőbb közigazgatási szerve. Miniszterelnökének és minisztereinek hatáskörét a baszk parlament határozza meg. Ha a parlamenti választások eredményeként a parlamenti erőviszonyok megváltoznak, az új kormány beiktatásáig a régi kormány hivatalban marad. Tevékenységéért a baszk kormány a baszk parlamentnek tartozik felelősséggel. Megbízatása idején a miniszterelnök és a kormány bármelyik tagja Baszkföldön elkövetett bűntettéért csak akkor tartóztatható le, helyezhető vád alá, tartható fogva és ítélhető el, ha tetten érik. És kizárólag a baszkföldi Felső Törvényszék határozata alapján. Baszkföldön kívül elkövetett tetteikért a madridi Legfelső Törvényszék előtt felelnek. A miniszterelnököt saját soraiból a baszk parlament jelöli ki és a király nevezi ki. Ezután a miniszterelnök jelöli ki a kormány tanácsosait, vagyis minisztereit, irányítja ezek tevékenységét, a legmagasabb szinten képviseli Baszkföldet, ugyanakkor Baszkföldön ő képviseli az államot. A baszk parlament törvénye határozza meg a miniszterelnök választásának módozatát, tevékenységét és a kormánynak a parlamenttel való kapcsolatát. A baszkföldi igazságügyi szerveket, beleértve ezek legmagasabb szintjét, a Felső Törvényszéket, a bírói hatalom sarkalatos törvénye alapján szervezik meg. Baszkföld Felső Törvényszékének elnökét a király nevezi ki. Megfelelő működéséért Baszkföld saját pénzüggyel rendelkezik. Baszkföld történelmi területeinek illetékes intézményei saját területükön meghatározhatják, fenntarthatják és szabályozhatják az adózási rendszert. Baszkföldnek az állami költségvetéshez való hozzájárulását a történelmi területek hozzájárulásából a területi tanácsok és a baszk kormány állapítják meg. Ezt azután törvény hagyja jóvá. A baszk önkormányzati közösség pénzügyminisztériumának bevételei a baszk parlament törvénye alapján elsősorban a történelmi területek költségvetési hozzájárulásából, az önkormányzati közösség adóiból, az állami adóból származó átutalásokból, a hitelműveletekből származó hozadékokból tevődnek össze. A baszk parlament törvénye szabályozza Baszkföld természeti, építészeti, művészeti, művelődési örökségének igazgatását, védelmét és megőrzését. A beruházások kiadásainak fedezésére Baszkföld önkormányzati közössége kölcsönöket vehet föl. Az önkormányzati törvény módosítását, átalakítását a baszk parlament képviselőinek egyötöde kezdeményezheti a baszk kormánynál vagy a madridi parlamentnél. A javaslatot a baszk parlament kétharmados többségének kell elfogadnia. De szükséges a madridi parlament jóváhagyása, végül pedig népszavazáson a választók hozzájárulása is. Amennyiben az önkormányzati törvény módosítása csak a baszkföldi hatalmi szervek átszervezésére vonatkozik és nem érinti az önkormányzati közösségnek az állammal való kapcsolatát vagy a történelmi területek sajátos törvénykezési rendszerét, a módosítás tervezetét át lehet nyújtani a baszk parlamentnek, tanácskozni lehet róla a madridi parlamenttel, s ha harminc napon belül nem merül föl ellene kifogás, a javasolt szöveget népszavazásra lehet bocsátani. A jelen önkormányzati törvénnyel megállapított önkormányzati rendszer nem jelenti a baszk nép történelmi jogairól való lemondását, melyeket jogi úton időszerűvé lehet tenni. Miután ezt az önkormányzati törvényt jóváhagyják, a Baszk Főtanács hatvan napon belül kiírja a négy hónapon belül megtartandó baszk parlamenti választásokat. A politikai pártok, pártszövetségek és választási csoportosulások minden választási körzetben jelölteket állíthatnak. Minden választási körzetben húsz képviselőt választhatnak meg. A választások után a Baszk Főtanács harminc napon belül összehívja a megválasztott parlamentet, hogy kijelöljék a baszk kormány miniszterelnökét. Első menetben a miniszterelnök megválasztásához a parlament kétharmados többsége szükséges. Ha a választás sikertelen, másodszor és a továbbiakban az egyszerű többség is elegendő. Amennyiben a parlament megalakulásától hatvan napon belül a miniszterelnököt nem választják meg, a parlamentet feloszlatják és új választásokat írnak ki. A baszk és a madridi kormány tagjaiból fele-fele arányban vegyes bizottság alakul, mely jelen önkormányzati törvénynek megfelelően, megalakulásától egy hónapon belül előírja, milyen hatáskörök utalandók át a baszk önkormányzati közösségnek. Az önkormányzati törvény érvénybe lépésekor végleg átutaltnak tekintendők azok a hatáskörök és anyagi források, melyeket eddig az időpontig a Baszk Főtanácsnak átutaltak. Valamennyi, bármilyen rendű szerzett jog tiszteletben tartandó, mellyel az átutalás pillanatában az állami és más közintézmények rendelkeznek.
Asztalos Lajos
Forrás: Erdélyi Napló -
http://erdely.ma/erdelyinaplo.php?id=816&what=archivum
Korábbi írások: |