Hírek : A Szent Korona és az ifjúság |
A Szent Korona és az ifjúság
2008.08.19. 23:36
2008.08.15.Erdélyi Napló nyomán - A Szent Koronáról nemcsak az ifjúságnak, hanem az ifjúságért is kell beszélni. Ők erről már semmit sem tanultak, és a szülők sem taníthatták őket, mert a kommunizmus közel negyvenöt évében erről nem lehetett beszélni. A Szent-korona, mint művészeti alkotás nem volt ugyan tilos téma, de az igazat nem lehetett róla tudni.
Az ősi, helyes nézeteket elvi – liberális, régi szóval szabadelvű – elfogultságból már a XIX. században meghamisították, azt hirdetve, hogy két részből, valamikori két koronából állították össze a XI. század végén.
Az autentikus képen Szent István látható magyar szimbólumokkal: Árpád-sávos mellényben, a Szent Koronával a fején valamint a pajzsán és a zászlón a hármashalmon kettős kereszttel. (ND)
A görög koronát Dukász Mihálytól kapta Géza, s a latint talán III. Béla alatt szerezték hozzá. Mivel a Szent Korona körül nagyon hamar, már Szent István alatt jogi tan-, állam- és jogrend-szer kezdett kialakulni, az ezzel ellentétes nézetűek – az előbb már említett liberálisok, valamint a szocialisták (természetesen ide értve a kommunistákat is) – be szerették volna bizonyítani, hogy a korona nem lehetett Szent István fején. Szerintük nincs szakralitása, nem ezt ajánlotta föl, a korona a királyság jelképe, régi értékes emlék, de nem több. Elméletük bizonyítékaként a három uralkodó képét emlegetik: az ő idejükre teszik a korona keletkezését, illetve összeszerelését.
A Szent Koronát hazatérése után fizikusok és ötvösök csoportja vizsgálhatta meg. Ezek eredménye egybehangzóan az volt, hogy együttesen készült, egységes munka, szó sem lehet utólagos összeszerelésről. Az időpont meghatározására eddig használt képek nem eredetiek, felszerelésük később történt. Így azokra kormeghatározást építeni nem lehet. A bizánci műhellyel szemben valahol a Kaukázusban készült jóval Szent István ural-kodása előtt. Így tehát az eredeti hagyománynak van igaza: mind a koronázás, mind a felajánlás megtörtént az egységes koronával.
A Szent Korona-tan értelmében a tejhatalom, a szuverenitás a Szent Koronához kapcsolódik, benne testesül meg. A hatalom teljességét csak ez tartalmazza, s abból részesednek a főuralkodó és a tagok, a nemzet. Ez a megosztás végleges: sem az önkényuralom, sem a népfenség jogszerűen nem lehetséges nálunk.
A Szent Koronában gyökerezik minden jog, a kötelességekkel összefüggésben. A jog és az erkölcs között összhang van, nem lehetnek ellentétben. Az ország területe, földje, gazdasági ereje mind a koronáé. Ezért tulajdonosok nincsenek, csak birtokosok, akik a Szent Korona tagjai lehetnek csak! A tagokat egy és ugyanazon jogok és szabadság illetik meg. Különbséget nem lehet sem nem, sem nyelv, sem nemzetiség, sem vallás miatt tenni a tagok között. Ha az uralkodó nem tartaná be esküjét, akkor a tagoknak – nemzetnek – joga és kötelessége ellent mondani, sőt ellenállni, legvégső esetben fegyveresen ellenállni.
Ha a nép a későbbi népfelség alapján akarná a hatalmat kisajátítani, akkor a jog folytonosságát helyre kell állítani. Ez a magyar történelemben már négyszer meg-történt, az ötödik sajnos elmaradt. Ma ezért tartunk itt, ahol állunk.
Szent István országát, népét, a Szent Koronát közjogilag és szakrálisan ajánlotta föl a Boldogasszonynak, aki azt elfogadta, s azóta valóságos földi Királynő is. Ez az, amit egyesek nem bírnak elviselni, de ez határozza meg küldetésünket, létünket.
Bazsó-Dombi Attila
Szent Korona Lovagrend
Kapcsolódó:
|