Az ország ráadásul a régióban példátlanul átlátható módon privatizálja nem nagy, de több lábon álló gazdaságát. Eközben Szerbia az európai uniós tagságot is hajlandó lenne sutba dobni Koszovó megtartásáért cserébe. Koszovó napjainkban is Európa egyik legszegényebb területe, ahol az egy főre eső nemzeti jövedelem éves átlagban alig haladja meg az 1500 eurót (380 ezer forintot). Az alapvető fejlesztések támogatása ellenére a tartomány a korábbi Jugoszláviában is a legszerényebb anyagi lehetőségekkel sáfárkodhatott. Az 1990-es évek végére aztán a vérszegény gazdaságpolitika, a nemzetközi szankciók, a globális gazdaságtól való elzártság és a nemzetiségi konfliktusok tovább gyengítették ezt az amúgy is elmaradott gazdaságot.
Az "ország" gazdaságának legtöbbet talán nemzetközi státusának tisztázatlansága ártotta, mivel a külföldi befektetőket nem lehetett kiszámítható viszonyokkal csábítani. A gazdaság gyengélkedése aztán a feketegazdaság virágzását hozta, amelyben a benzin- és cigarettaturizmus játssza a főszerepet, de az illegális cementszállítmányok is sokat hoznak egyeseknek a konyhára. Az elterjedt hivatali korrupció és a szervezett bűnözés befolyása miatt az ENSZ prioritást biztosít a gazdaság kifehérítésének, és a zéró tolerancia elvét alkalmazza.
Minden '99-ben kezdődött
A zömében albánok lakta Koszovó függetlenítése Szerbiától gyakorlatilag az ENSZ-ellenőrzés kezdetével megindult. A tartományban 1999 óta az ENSZ átmeneti kormányzói misszió végez (UNMIK), amely az igazságszolgáltatástól az intézményi reformokon keresztül a gazdasági fejlesztésig terjed. Az UNMIK első lépései között igyekezett új külkereskedelmi rendszert bevezetetni, és megalapította a vámigazgatóságot, miután 1999-ben átvette a határok ellenőrzését a korábbi jugoszláv vezetéstől. Ez azt is jelentette, hogy Koszovó gyakorlatilag Szerbia külkereskedelmi partnerévé vált.
Hogy a rendszert életképessé tegye, az UNMIK és a koszovói adminisztráció szabad kereskedelmi egyezményeket kötött több balkáni állammal, így Horvátországgal, Bosznia-Hercegovinával, Albániával és Macedóniával. Tavaly Koszovó a Közép-Európai Szabad Kereskedelmi Térség (CEFTA) tagja lett. A tartomány legnagyobb kereskedelmi partnerei sorrendben Macedónia, Szerbia, Németország és Törökország. A Szerbiához tartozó tartományban az euró a hivatalos fizetőeszköz, de a szerb többségű részeken a dínárt is használják.
A politikai bizonytalanság mellett a fejlődést több gyakorlati tényező is hátráltatta: az ország iparosodottsága csekély, olyannyira, hogy gyakran a villamosenergia-ellátás folyamatosságát sem sikerült biztosítani; a lakosság nagy része a mezőgazdaságból él, a képzett munkaerő aránya alacsony, és igen magas a munkanélüliség, ami a munkaképes lakosságnak akár a 40-50 százalékára is rúghat. A nemzetközi ellenőrzés kezdete óta véghezvitt reformok ellenére a magánszektor gazdasági aktivitása még kelet-európai szinten is igen szerény, bár az utóbbi időben e téren már kedvező jelek tapasztalhatók.
Az EU és az ENSZ közös értékelése szerint az ország gazdasága végre a fenntartható pályára térés jeleit mutatja, amit elsősorban a magánszektor támaszt alá. A sikeresnek tekinthető privatizáció és az ipar átstrukturálása után Koszovó ismét hagyományos iparágai - mezőgazdaság, bányászat - révén növeli exportját, ráadásul ezeken a területeken a további bővülés lehetőségei is nagyok.
Míg az UNMIK és a koszovói helyi intézmények nemzetközi támogatással megalapozták a modern gazdasági rendszert, a koszovói gazdaság teljesítménye sokáig továbbra is gyenge maradt. A nemzetközi támogatások és a közösségi kiadások érezhető csökkenése ellenére a koszovói GDP 3 százalék körül bűvült 2006-ban, csakúgy, mint a korábbi 2-3 évben - igaz, azokat elsősorban a külföldi támogatások hajtották. Tavaly viszont már elsősorban a mintegy 10 százalékot erősödő magánszektor hajtotta a növekedést. A megelőző évi kisebb esés után a koszovói export 54 százalékkal bővült 2006-ban, míg a behozatal csak 5 százalékkal nőtt. A nem lakásépítési célú magánbefektetések 61 százalékkal gyarapodtak tavaly.
A veteránok és a büdzsé
Az inflációs ráta nullához közelít, a gazdasági aktivitás gyorsulása ellenére. A központi kiadásokat sikerült az előírt és fenntartható szinten tartani, amelyeket a koszovói kabinet még 2005-ben szignált a Nemzetközi Valutaalappal. A kiadásokat ésszerű szinten tartani azonban nem lesz könnyű feladat, főleg a hadirokkantak és a háborúban elesettek családjai részéről érkező növekvő szociális nyomás miatt.
A tartomány státusának változása is újabb pénzügyi terhet rakhat Koszovóra, esetleges függetlenedésével ugyanis a régi Jugoszlávia adósságának egy részét is megkaphatja, és további anyagi terhet róhat rá a közösségi jóléti rendszerek finanszírozása, az ENSZ hatásköréből átkerülő kompetenciák miatt. Másrészt az állami bevételek egy részével - elsősorban a nemzetközi adminisztráció jelenlétéből eredőekkel hosszú távon szintén nem lehet számolni. A privatizációs folyamat viszont rendkívül gyors marad, ami jelentékenyen tovább tőkésítheti a gazdaságot, és újabb befektetési kapcsolatokat hozhat. A magánosítás átláthatósága is nagy előny, ami a nemzetközi elemzők szerint a térségben talán a legtisztább viszonyok között folyik. A fizetésképtelen vállalatok felszámolása szintén tempósan folytatódik.
Koszovó alacsony adókkal, gazdag nyersanyagkészletekkel és meglehetősen támogató üzleti környezettel igyekszik megnyerni a befektetők bizalmát. A szomszédos országok elvonásaival összevetve a koszovói adók igen alacsonyak; kevés adó van, ráadásul teljesítésük egyszerű. Az áfa 15 százalékos, de a mezőgazdasági termelés ráfordításai 0 százalékos kulcsban részesülnek, az exportőrök pedig teljes visszatérítést kapnak. A behozatalt 10 százalékos tarifa terheli, ám a beruházási javak mentesülnek ez alól. A személyi jövedelemadó kulcsai 0 és 20 százalék között változnak, átlagosan a bérek 5 százalékát vonják el. A szomszédos országokkal szemben a fizetéseket itt szociális hozzájárulások sem igen terhelik, az egyetlen kötelező hozzájárulást az egyéni nyugdíj-előtakarékossági számlák jelentik, de ezt is fele-fele arányban (5-5 százalék) fizeti a munkavállaló és a munkaadó. Az egyéni nyugdíjszámlák közvetlen és adómentes megtakarítási formák a munkavállalók számára.
A támogató befektetői környezet szinte szabad hozzáférést jelent az EU piacaira és a környező országokéra. Egyszerű és gyors (3 napnál rövidebb) a vállalkozások bejegyzési procedúrája, a jogi rendszer pedig EU-kompatibilis. Az euró miatt az inflációs kockázat is kicsi. Koszovó modern befektetői szabályozással rendelkezik, ami egyenlő feltételeket biztosít a kül- és belföldi befektetőknek, és garanciákat is tartalmaz a diszkrimináció és a protekcionizmus ellen. A külföldi befektetéseknek több mint 90 százaléka a 10 főnél kevesebbet foglalkoztató vállalkozásokat támogatja. A koszovói pénzügyi és bankrendszer is új és önálló alapokra került 1999 óta, így önálló intézmény felügyeli a bank- és biztosítási szektort. Koszovó bankjai ma mind magánkézben vannak, némelyikük egyúttal külföldi tulajdonban is.
Energiaexportőr lehet az áramszünetek földjéből
Koszovó sok szempontból már most is a térség legvonzóbb befektetési terepe - állapítja meg az UNMIK kincstári optimizmussal. A bányászatban, energiaiparban, mezőgazdaságban és élelmiszer-ipari ágazatokban mutatkozó hatalmas potenciál nagyon vonzó magánbefektetési lehetőségeket jelent. A tartomány gazdag lignitben, cinkben, grafitban, magnéziumban, ferronikkelben és termékeny mezőgazdasági földekben. A koszovói lignitkészlet a térségben a legolcsóbban alakítható villamos energiává, így a tervezett erőmű megépítésével a tartomány a régió energiaellátójává válik. Ezeken kívül fiatal és motivált munkaerővel rendelkezik, erős vállalkozói szellemmel.
A mezőgazdaság értékes termékek előállítására is alkalmas, így gyümölcsök és zöldségek termesztésére - a stratégia is ezekre a területekre koncentrál. A mezőgazdaság lehet a gazdasági növekedés egyik motorja Koszovóban, népességének több mint 60 százaléka nem városban él, és többségük a mezőgazdaságban dolgozik. Nagyrészt viszont a kisbirtokok dominálnak, a birtokoknak kevesebb, mint 1 százaléka nagyobb 10 hektárnál. Az adómentességeket és kedvezményeket is figyelembe véve a koszovói mezőgazdasági export nagy növekedés előtt állhat, de ehhez növelni kell a farmok átlagos méretét, fejleszteni kell a feldolgozóipart, növelni kell a termelékenységet és a szabályozási környezetet is tökéletesíteni kell.
Energetikára 3,5 milliárd euró jut
A jövő szempontjából fontos lenne egy, a fejlesztés prioritásait tartalmazó, egységes és elérhető gazdasági stratégia. A kormánynak nem csak hogy fenn kell tartania a fiskális stabilitást és a refomok eredményeit, hanem merész lépéseket is kell vállalnia még ezen az úton. Különösen az áramellátás folyamatosságának biztosítása, a koszovói energetikai szektor pénzügyi rendbehozatala lenne fontos - a rendezetlenség jelenleg komoly akadálya a külföldi és a hazai befektetéseknek egyaránt. (Az energiaellátás javítására a tartomány 3,5 milliárd eurós nemzetközi energiatendert írt 2100 megawatt szénerőmű kapacitás megépítésére, a meglevő erőművek felújítására és új lignitbánya fejlesztésére.)
Az adórendszernek egyszerűnek kell maradnia, de még komoly erőfeszítések szükségesek az adók beszedése terén. A fiskális állam feladatai között a közösségi befektetéseknek elsőbbséget kell adni, beleértve a közszféra bérviszonyait is, és a szociális költéseknek a szegénység óvatos csökkentésének kell a középpontjában állnia - tanácsolja az EU.
(origo)