2. Akit nem magyar iskolába járatnak, annak magyarságtudata gyengül: magyar nyelvismerete megkopik, lelkét és szellemiségét nem erősítik az iskolában szerzett magyar történelmi ismeretek és a magyar kultúra (zene, irodalom) élményei egész életére lélekben szegényebb lesz. Az ilyen diák életének nagy részét nem magyar környezetben tölti, emberi kapcsolatai is a magyar közösségtől távolítják. Ezzel szemben aki magyar iskolába jár, annak magyar barátai is lesznek és ezek a baráti kapcsolatok is erősítik magyar identitását, szélesítik emberi kapcsolatrendszerét.
3. Ha a családban otthon magyarul beszélnek, de a gyermeket szlovák iskolába adják, fennáll a veszélye annak, hogy a diákot olyan szellemi behatások érik, amelyek otthon, a családban feszültséget hoznak létre, a harmonikus családi békét veszélyeztetik.
4. Aki magyar iskolában kezdi tanulmányait, annak számára sokkal nagyobb mozgástér nyílik későbbi tanulmányai során is. Egyetemi tanulmányait folytathatja Szlovákiában magyar nyelven, vagy ha olyan szakmát választ, amiben nincs Szlovákiában magyarnyelvű képzés, szlovákiai szlovák tannyelvű egyetemen folytathatja tanulmányait, továbbá Magyarország és Szlovákia együttes EU-s csatlakozása nyomán könnyen hozzáférhetővé válik számára minden magyarországi egyetem is.
5. Tudományosan sokszorosan bebizonyított tény, hogy az ismeretek megszerzésének leghatékonyabb módja az anyanyelven történő tanulás. A jelenlegi és még inkább a jövő tudásalapú társadalmában a minél nagyobb tudás fontos érvényesülési tényező. Sokféle felmérés igazolja, hogy már a korábbiakban is azok tudtak az életben jobban érvényesül, akik anyanyelvükön szerezték meg a tudást.
6. Aki magyar iskolába jár és ennek megfelelően magas szintű magyar nyelvtudással rendelkezik, otthon érezheti magát az egész Kárpát-medencében. A felvidéki magyar iskolák sokrétű, egyre bővülő partnerkapcsolatai magyarországi, sőt más Kárpát-medencei magyar iskolákkal is sokrétű baráti szálak létrejöttét eredményezi, ami nyilvánvalóan nem valósul meg, ha valaki nem magyar iskolában végzi tanulmányait.
7. A magyar iskola versenyképes mind a pedagógusok színvonala, mind a technikai felszereltség tekintetében más iskolákkal szemben. Ez abból is fakad, hogy az iskola a szlovák államtól elnyert támogatás mellett Magyarországról is rendszeres támogatásban részesül, részben a kedvezménytörvény révén, részben a különböző állami közalapítványoktól, részben a kialakított partnerkapcsolatok révén, továbbá a magyarországi civil szektor részéről.
8. A magyar Parlament által elfogadott kedvezménytörvény értelmében az iskolák és az iskola mellett működő szülői szervezetek minden évben jelentős támogatásban részesülnek és e támogatás felhasználása jelentős mértékben csökkenti a szülőkre háruló, gyermekeik oktatásával és nevelésével összefüggő költségeket. A Pázmány Péter Alapítvány erre a célra a magyar iskolába járó gyermekek számától függően évenként mintegy 1,2 milliárd Ft támogatást kap a magyar államtól, amelyet pályázatok alapján juttat el az iskolákhoz, a szülői szervezetekhez és ezen keresztül közvetve a diákokhoz is.
9. Közvetlenül a diákokhoz jutott el több éves hagyományt folytatva az első osztályba beiratkozó diákok teljes évi tanszercsomagja, amelyet rendre a tanévnyitó ünnepségen adnak át a diákoknak. Erre a továbbiakban is minden évben számítani lehet, éspedig nemcsak az első osztályba beiratkozó diákok, hanem valamennyi diák esetében.
10. A kedvezménytörvény a magyar iskolába járó diákok részére tanulmányaik befejezéséig minden évben Magyarországon is kedvezményeket nyújt. A magyar iskolába járó, magyar igazolvánnyal rendelkező diákok a magyarországi diákokkal azonos diákigazolványt kapnak, amely jelentős utazási kedvezményeket és más kedvezményeket is biztosít részükre Magyarországon.
11. A magyar iskolába járó és ott magas szintű magyar nyelvtudást szerző diák számára Magyarország és Szlovákia együttes EU-s csatlakozása nyomán megnyílik a magyarországi munkaerőpiac. Minthogy a felvidéki magyarok túlnyomó többsége az amúgy is légiessé váló határok közelében lakik, természetes módon adódik a magyarországi munkavállalás lehetősége. A magyarországi területen dolgozó felvidékiek száma eddig is fokozatosan növekedett, ma már több tízezren élnek ezzel a lehetőséggel, és az új helyzetben ez a tendencia még csak fokozódik. A magyar nyelv felértékelődéséhez vezet az a tény is, hogy nagy számban települnek át magyarországi cégek Szlovákiába, hogy kihasználják a kedvező adózási feltételeket.
12. A Rákóczi Szövetség magyarországi civil szervezetek, Polgári Körök, cégek, magánszemélyek adományaira alapozva a több éves hagyománynak megfelelően ebben az évben is 10.000 Ft beiratkozási ösztöndíjat ajánl fel azon gyermekek számára, akiket szüleik magyar iskolába íratnak be. Az adományozók ezzel is ösztönözni szeretnék a magyar iskolába történő beiratkozást és kifejezésre kívánják juttatni szolidaritásukat a határon túli magyar családokkal.
A program teljeskörűen megvalósul Közép- és Kelet Szlovákiában, Nyugat-Szlovákiában pedig azokon a településeken, ahol a magyarok szórványban élnek, másutt az ösztöndíjra a nagycsaládosok és azok a családok pályázhatnak, ahol a gyermeknek más településre kell utaznia ahhoz, hogy magyar iskolába járjon.
(Felvidék Ma)