Hírek : Válsághelyzetben a magyar tannyelvű iskolák az erdélyi Fehér megyében |
Válsághelyzetben a magyar tannyelvű iskolák az erdélyi Fehér megyében
2006.11.11. 19:29
Erdély Ma, 2006.11.11. Fehér megyei oktatási tanácskozásra került sor Erdei Itala oktatáskutató munkaanyaga alapján Nagyenyeden. A megbeszélésre a megyében működő magyar tannyelvű iskolák egy részének bizonytalan helyzete szolgáltatott okot. A tanulmányozott anyag adattárában fellelhető hibák és vitatható pontok ellenére, a részvevők kiutakat kerestek a megye magyar iskolásai számára. A problémára iskolaközpontok létrehozása jelentené a megoldást. A nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium már lépett egyben az ügyben, hiszen a bentlakásban már 15 vidéki kisiskolás lakik.
A megyei RMDSZ meghívására a hosszúra nyúlt tanácskozáson megjelent Kerekes Hajnal, a megyei RMDSZ ügyvezető elnöke, Szőcs Ildikó, a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium igazgatónője, dr. Demény Piroska, a Bethlen Gábor Kollégium aligazgatója, Gál László, a gyulafehérvári Gróf Majláth Gusztáv Teológiai Szeminárium igazgatója, Bárócz Huba református esperes, Tóth Gabriella kisebbségi tanfelügyelő és Stáb Ildikó megyei RMPSZ-elnök.
Megvitatták az általános iskolák súlyos létszámcsökkenésének okait (elvándorlás, csökkenő születési arányszám), arányait és a várható következményeket. Általános vélemény szerint az I–IV. osztályok hosszabb távon is fenntarthatók, de az általános iskolák V–VIII. osztályos tagozatainak egy része nehéz helyzetbe került. Bár az utóbbi időben javult a szaktanári ellátottság, a felvinci, a balázsfalvi, a marosújvári, a gyulafehérvári tagozatok komoly létszámgondokkal, osztályösszevonásokkal küzdenek. Nehézséget okoz a színvonalasabb osztályok elszívó hatása is, hiszen a szülők inkább román tagozatra íratják át gyerekeiket, ahol minőségi oktatásban részesítik őket. Szilárdabb a helyzete a bethlenszentmiklósi, magyarlapádi, torockói, és természetesen a nagyenyedi kollégiumi osztályoknak.
Intézménymentés helyett embermentés a cél
A tanácskozáson arra a következtetésre jutottak, hogy a szórványban élő magyar diákok helyzetének javítása érdekében új stratégiát kell alkalmazni. Ez a gyerekek magyar iskolaközpontokba történő rendszeres ingáztatásával, illetve bentlakásokban való elhelyezésével valósítható meg. Kötő József volt oktatási államtitkár néhány éve az oktatási főosztály vezetőjeként oktatási mikrorégiók kialakítását kezdeményezte. A tanulmány két megyei iskolaközpont működtetését feltételezi Nagyenyeden és Gyulafehérváron. Esetleg más alternatív megoldások is születhetnek ezzel kapcsolatban, hiszen az ideig-óráig tartó intézménymentés mellett, vagy éppen helyett most már az „embermentés" a legfőbb feladat. Természetesen mindezt átgondoltan és tervszerűen kell megvalósítani. A pánikszerű menekülés, a helytelen példa nem jó tanácsadó, mert szétszórhatja az amúgy is elbizonytalanodó, minőségi oktatásra vágyó, egyben a magyar neveléshez, oktatáshoz és így az identitáshoz ragaszkodó szülőt és gyermekét.
A Bethlen Gábor Kollégium vezetősége a Református Egyházkerület segítségével példamutatóan és előrelátóan lépett ez ügyben, amikor létrehozta az I–VIII. osztályosok számára a bentlakást az ókollégiumban, amely ma már 15 kisiskolásnak is második otthont nyújt. Az iskolába Tordáról nehéz családi körülmények között élő első osztályos tanuló két másodikos ikertestvérével érkezett. A kisebbek fokozott törődést, gondozást igényelnek, ehhez pedig speciálisan képzett személyzet kell.
Kisiskolások a Fogarasi-épületcsoportban?
Új lehetőségként kínálkozik a gyulafehérvári és a környékbeli gyermekek számára az, hogy a katolikus érsekség tulajdonában található ún. Fogarasi-féle épületcsoport felújítását tervezik, ahol teológiai szeminárium mellett és égisze alatt magyar általános iskolai osztályok is működhetnének. Ladányi Árpád alprefektus a napokban ellátogatott az épületekbe, és ígérete szerint megpróbál támogatást kieszközölni a terv megvalósításához. Önerőből és egyházi támogatással mindez csak részben valósulhatna meg.
Decemberben megérkeznek a megye által rendelt első Iveco márkájú mikrobuszok (iskolabuszok) is, amelyekkel jövőtől több mint 400 román és magyar tanuló fog ingázni különböző iskolaközpontokba. A tervek szerint Magyarlapádra szállítják a megszűnt becei iskola V–VIII. osztályos diákjait és a Bethlenszentmiklós környéki tanulókat.
Bakó Botond, Szabadság http://www.hhrf.org/szabadsag/uj/lap.php?datum=20061111#E14E42 |
|